Cop de flors – Manel Bayo 2014

posted in: Fotografia, General, Vídeo | 0

Manel Bayo (Salt, 1966) a partir de l’obra Cop de Flors reflexiona sobre l’aparença de la ciutat, l’embelliment d’allò decadent, l’entorn, els espais i els seus usos. Fent una metamorfosi de diferents edificis que canvien la fisonomia de l’entorn urbà quotidià, l’artista subratlla la diferència entre centre i perifèria a partir de música i colors que s’apropien d’aquesta realitat i l’enriqueixen amb noves textures i contrasts.

Hi ha indrets de la ciutat que en ser contemplats per Manel Bayo es transformen i muten. Canvien d’aparença, de sonoritat i de caràcter sense que se’n vegi alterada l’essència.

Metamorfosi d’edificis poc o gens identificables de Girona que es veuen alterats digitalment un cop han passat per la seva mà. Durant uns segons podem observar la vida a l’entorn de cada construcció, el moviment dels vehicles, el brogit del carrer i els vianants i com embolcallen l’edifici de la seva atmosfera quotidiana. La seva fixació per l’arquitectura i tot el que implica és comparable a la fascinació pels entorns urbans dels fotògrafs Eugène Atget i Berenice Abbott, que captivats per les textures i formes dels edificis subratllen i fan visible la quotidianitat, el caràcter de la ciutat viscuda, utilitzada pels seus habitants, que no veuen, enduts per la inèrcia, el que els envolta. De sobte, la música i els colors s’apropien d’aquesta realitat i la modifiquen enriquint-la de sons i textures, i esdevenen així construccions intrigants, estranyes, coloristes i lluminoses que contrasten amb la foscor de l’existència d’aquests indrets i de la gent que els habita.

Fent visible el que copsa l’artista, s’obre el debat i la reflexió entorn dels espais i els seus usos: de quina manera canvien la seva funció o els seus inquilins al llarg dels diferents processos de convivència. La pluralitat cultural, econòmica o religiosa porta a abandonar o conquerir nous escenaris, cosa que modifica la fisonomia de la ciutat i se subratlla la diferència entre el centre i els barris.

“Se puede vivir sin pensar”, tal com diu el protagonista de Casa tomada de Julio Cortázar; podríem mirar cap a un altre costat o podríem no fer-ho.

Sol Riera
 

“Filtres APPart”

 

bolit

 

 

Artistes: Manel Bayo, Bussoga (Irina Grosu i Josep Motas), Mar Serinyà i David Ymbernon
Comissària: Sol Riera
Del 9 de maig al 31 d’agost
Inauguració: divendres 9 de maig a les 17h

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar, Hotel Nord 1901, Hotel Peninsular, Hotel Ultònia i Hotel Urh.

 

El proper divendres 9 de maig a les 17h al Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar tindrà lloc la inauguració de l’exposició “Filtres APPart” comissariada per Sol Riera i que aplega les obres de Manel Bayo, Bussoga (Irina Grosu i Josep Motas), Mar Serinyà i David Ymbernon.

Aquest projecte proposa quatre recorreguts creatius pensats per redescobrir la ciutat de Girona. Cadascun dels artistes reflexiona sobre diferents indrets de la ciutat a partir d’una mirada i un estil concrets. Amb la intenció de copsar aquells detalls que sovint ens passen inadvertits, se’ns ofereix una nova lectura de l’entorn més quotidià.

Manel Bayo (Salt, 1966) a partir de l’obra Cop de Flors reflexiona sobre l’aparença de la ciutat, l’embelliment d’allò decadent, l’entorn, els espais i els seus usos. Fent una metamorfosi de diferents edificis que canvien la fisonomia de l’entorn urbà quotidià, l’artista subratlla la diferència entre centre i perifèria a partir de música i colors que s’apropien d’aquesta realitat i l’enriqueixen amb noves textures i contrastos.

Amb Murals ceràmics urbans els Bussoga (Irina Gorsu i Josep Motas, Sant Jordi Desvalls, 2010) deixen enrere la serietat i els convencionalismes i utilitzen un mural de ceràmica com a suport per mapar de forma irònica i juganera sis punts claus i representatius que un turista espera visitar a Girona. L’objectiu és domesticar la ciutat perquè els habitants facin ús dels espais, els gaudeixin i sentin que els pertanyen.

Mar Serinyà (Torroella de Montgrí, 1986) experimenta com es relacionen el cos, el traç i l’entorn a partir de la seva peça Traçant el riu. L’artista juga amb l’aigua dels rius de la ciutat per veure com el cos pot modelar atzarosament els corrents amb un moviment amb el qual repensa la bellesa i la mirada sobre aquests i planteja una reflexió sobre l’espai en què l’artista es mou.

L’obra de David Ymbernon (Igualada, 1972) El tractor carbassa del Blanc (l’avi d’en Siset) proposa un recorregut per Girona on la conjunció passat i present es fa patent. La peça transporta l’espectador a la seva infantesa a través de fotografies que juguen amb els conceptes de realitat i ficció i que donen pas a la poesia i a la bellesa dels records. La intenció és deixar enrere l’enteniment adult per volar i recórrer la ciutat des d’un punt de vista imaginatiu i poètic, propi del món dels contes.

A més de l’espai expositiu del Bòlit_LaRambla, la mostra es desplega en quatre hotels, que acullen una peça de cadascun dels artistes, en sis punts turístics de la ciutat i es complementa amb una aplicació per a dispositius mòbils en què es poden seguir els diferents recorreguts. En definitiva, un projecte polièdric en el qual és imprescindible la participació activa dels espectadors ja que els itineraris i la mirada envers la ciutat han estat pensats per ésser executats, usats i qüestionats.

http://www.elpunt.cat

ACTIVITATS

Visites comentades
*Dissabte 10 de maig a les 19h
Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar
Sol Riera – Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar i Mar Serinyà – Hotel Urh

*Divendres 30 de maig a les 19h
Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar
Manel Bayo – Hotel Nord 1901 i David Ymbernon – Hotel Peninsular

*Divendres 13 de juny a les 19h
Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar
Bussoga- Hotel Ultònia i recorregut per la via pública

Totes les activitats són gratuïtes. Més informació i inscripcions a www.bolit.cat

Leave a Reply