Paisatge a la boira!
Proposta de Manel Bayo, professor de dibuix i pintura de l’EMA

Info@manelbayo.com

El tema d’avui és la boira. Ës tan misteriosa! Però, sovint, quan la volem pintar tot plegat acaba en desastre…

Hi han artistes que ho han fet molt bè… Us passo imatges del pintor Romàntic alemany Caspar David Friedrich. Si en voleu saber més: https://ca.wikipedia.org/wiki/Caspar_David_Friedrich

També és molt interessant mirar-se les pintures tradicionals xineses i japoneses, fetes sobretot amb tinta i amb un pinzell especial ambl la tècnica del Sumi-e us passo unes quantes imatges fetes amb aquesta tècnica i un vídeo prou entretingut https://www.youtube.com/watch?v=O5nQU9DiQpE

També us passo imatges d’un artista contemporani xinés que he descobert preparant aquest exercici i que és diu Feng Yimig. Ja veureu que les seves pintures son impressionants!

Uns quants consells per aconseguir traspassar la boira al paper. Són els meus consells, els que em serveixen a mi i sobretot recordeu que fent el contrari del que jo dic el més probable és que us surti genial!

Consells:

  • Mireu com han solucionat el tema grans artistes.
  • Dediqueu-hi temps… No és un tema senzill. Vol temps i una mixa d’esforç. Molt més temps del que sembla.
  • No poseu en marxa la maquina de fer puntets i vinga… No hi han trucos ni pinzells especials… No feu ganxet!
  • En aquest cas cal fixar-se molt en les tonalitats, grisos i blaus difuminats, amb gradacions molt suaus.. fixeu-vos sobretot en com la boira, lentament es va difuminant i fent mes transparent en alguns casos a mesura que ens apropem al terra i en altres a mesura que ens acostem al cel i en com les coses tendeixen a agafar el color del fons (casi sempre blanc) a mesura que ens allunyem fins a desaparèixer del tot.
  • Una possibilitat és treballar per capes a mode dels telons de teatre, més esvaits i aiguats en la llunyania i més espessos i intensos a mesura que ens acostem
  • Si feu acuareles proveu el mullat sobre mullat (Paper mullat i pintura molt aigualida i poc a poc anar cap el paper més sec i la pintura més espessa)
  • Fixeu-vos que en la boira no hi han canvis sobtats de color i tot tendeix a un gris blavós. Les pintures amb boira semblen casi monocromes.
  • Utilitzeu el blau grisos pel fons i potser una mica de gris fet amb negre i blanc pel primer terme
  • Els objectes en la boira son siluetes, no tenen detalls interiors
  • Simplificar no vol dir treballar menys, sinó pensar més.
  • Organitzeu el treball
  • I sobre tot, insistiu, no vulgueu anar de pressa!
  • NO FEU GANXET!

Caspar Friedrich

Feng Yiming

Suni-e